top of page

שריר המותן-כסל (IllioPsoas)


שריר המותן-כסל (IllioPsoas)

ושמו של השריר בעברית הוא שריר המותן-כסל. השריר מתחיל (origin) מחוליה 12T, יש לו נקודת אחיזה באזור עצם ה-Asis, והוא נקשר בחלק הפנימי של הירך קרוב מאוד לאזור המפשעה (Lesser Trochanter). הוא מעוצבב ע"י העצב היוצא מחוליות 1L ו-3L.

האזור של חוליה 12T נחשב גם אזור "מקלעת השמש"- אזור המהווה צומת עצבית חשובה בגוף, לכן יש לשריר זה השפעה גבוהה על הסרעפת והנשימה. הקשר של ה-illio psoas לסרעפת הוא דרך רקמות החיבור (הפאשיה) ובכך הוא משפיע על אופי הנשימה (עמוקה או שטחית), וקשור גם למערכת העצבים. בנוסף לקשר שלו לסרעפת ולנשימה, שריר זה קשור באופן הדוק לשרירי הליבה (core), ליציבה שלנו, ולטווחי התנועה ובעיקר לטווחי תנועה של מפרקי הירך. כמו כן הוא נחשב כחלק מקבוצת שרירי מייצבי הגב, וכופפי ירך. עיקר פעולתו- כפיפת ירך, רוטציה לטראלית (חיצונית), קימה והזדקפות.

שריר זה מושפע מאוד מסטרס. אורח החיים המודרני הלחוץ ועם המון מתחים משפיע על הפרשת האדרנלין ועל מערכת העצבים הסימפטטית. עובדה זו גורמת לשריר זה להיות מכווץ ודרוך, מה שנקרא Fight or Flight-מנגנון של להילחם או לברוח. גירוי יתר של שריר זה יכול להחליש את תיפקוד בלוטת האדרנל, וכן את תיפקוד מערכת החיסון (יש קשר הדוק ברפואה הסינית בין בלוטת האדרנל והכליות למערכת החיסון), היות והוא קשור באופן הדוק לתיפקודי הגוף הבסיסיים דרך מערכת העצבים והנשימה.

ישנם מחקרים רבים שמעידים שיש קשר בין שריר Illio Psoas ליציבות מנטלית ונפשית. קשר זה נוצר בעקבות הקשר שיש בין השריר וההשפעה שלו על מערכת העצבים בעיקר במנגנון הנ"ל (Fight or Flight), וגירוי יתר של השריר יכול לגרום לגירוי יתר של מערכת העצבים ולהוביל למצבים נפשיים של חרדה, דיכאון, ועוד.

ששריר זה רפוי השרירים שמסביבו והקשורים אליו מתפקדים באופן האופטימאלי דבר שיכול לסייע לתחושת איזון פנימי וה-WELL BEING הן ברמה הנפשית והן ברמה הפיזית.

תמונה מאת: CC BY-SA 3.0

לקביעת טיפול ופרטים נוספים התקשרו 054-319-2199 או מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

bottom of page