קצת על ויטמינים


ויטמין הוא כל חומר אורגני שנחוץ לגופינו בכמויות שונות לצורך פעילותו התקינה, ושהגוף אינו יכול לייצר בדרך כלל בעצמו. כלומר אנחנו יכולים לקבל את הויטמינים ממקורות חיצוניים כמו מן המזון שאנו אולכים או בעזרת חיידקים מסויימים החיים בגופנו המייצרים עברנו את הויטמינים.

ישנם שני סוגים של ויטמינים:

  • מסיסים במים- ויטמינים B ,C אשר מסיסים בתרכובות מימיות ונספגים בקלות יחסית ישירות במחזור הדם.

  • מסיסים בשמן-A,D,E,K וטמינים המגיעים ממאכלים עתירי שומן כגון חלב ומוצריו, שמנים צמחיים שונים, שהספיגה שלהם דורשת "תיוך" של חלבונים מיוחדים.

ויטמין A

ויטמין זה מורכב משלוש צורות פעילות- רטינול, רטינאל, וחומצה רטינואית, וכן מ-4 קרוטנואידים שביניהם ניתן למצוא את הבטא קרוטן. ויטמין זה מגיע משני מקורות, מן החי נקרא ויטמין A רטינול (Preformed Vitamin A) נמצא בעיקר- חלב, ביצים, כבד. ומן הצומח נקרא קרוטנואיד (Provitamin A Carotenoid) מגיע מירקות ופירות. לאחר ספגיתם יש לגוף יכולת להפוף אותם לחומר שנקר קטינול. רוב הספיגה כ-90% של וטמין A נעשית במעי והיא אורכת בין שעתיים ל-6 שעות. למשפחה זו שייך הבטא קרוטן יחד עם חומקים נוספים והם מאוכסנים בכבד.

לויטמין A יש מספר תפקידים:

  • ראייה - תפקידו כרוך בפעילות המתרחשת בתאי הרשתית המכילים פיגמנט הגורם לתגובה כימית בעת המגע עם האור.

מערכת חיסון- ידוע בכינויי "כויטמין נוגד הדבקות". הקטינול שמקורו בויטמין A נחוץ לשמירה על שלמותם ותיפקודת של תאי האפיתל המפרשים ריר בתאי העור, ברירית המעי, במערכת השתן, ובריאות. תאים אלו תפקידם הוא כקו ההגנה הראשון מפני הדיבקויות וחדירת פתוגנים. ​מתן וטימין A בילדים במדינות העולם ה-3 שחלו בחצבת הביא לקיצור משך זמן המחלה, ושיפור בתופעות הלוואי שלה.

  • עור- חשוב ויעיל בשמירה על העור, ויש לו חלק חשוב בטיפול במחלות עור כגון: פסוריאזיס, אקנה, ועוד.

חסר בויטמין זה יכול לגרום לפגיעה בתיפקוד מערכת החיסון, דבר שיכול להתבטא בעלייה בתחלואה מחצבת, דלקות אוזניים ושתן, מחלות מעיים, וכבד. מצב עודף של ויטמין A הוא די נדיר.

ויטמין B

יש שמונה סוגים:

  • ויטמין B1 תיאמין

מסיס במים והוא משתתף בתהליכים רבים בגוף כמו חילוף חומרים של חלבונים ופחמימות, פעולות שונות של מערכת עצבים והעיכול. נמצא בעיקר בבשר, מוצרי חלב, דגנים, קטיניות, נבטים, ואגוזים.

  • ויטמין B2 ריבופלאבין

יש לו קשר לייצור הורמוני בלוטת יותרת הכליה ולכן חשוב מאוד לגדילה. חשוב מאוד לעיכול סדיר ולפעילות תקינה של בלוטת התירס. משתתף בפירוק וניצול האנרגיה מפחמימות, שומנים, וחלבונים. חשוב לבריאות העור והשיער, ולפעילות תקינה של העיניים. נמצא בעיקר בבשר, דגים, עלי ירוקים, וחיטה מלאה.

  • ויטמין B3 ניאצין, חומצה ניקוטינית

ויטמין זה חיוני לצמיחה ומעורב בייצור הורמוני האדרנל והמין, ומעורב ביצירת DNA. הוא מסייע בחילוף חומרים של חלבונים וסוכרים, נספג במעיים ומאוחסן בכבד. כמו כן הוא מסייע ביצירת אנרגיה, ויש לו גם תפקיד חשוב בזיכרון. בנוסף יכול לסייע במצבים של כאבי ראש ונדודי שינה, אלרגיות, לחץ דם גבוה. נמצא בעיקר בשמרים, נבטים.

  • ויטמין B5

חשוב לבריאות מערכת העצבים, ומערכת החיסון. יש לו גם השפעה על המערכת ההרומונאלית הנשית. חשוב לסינתזה ומטבוליזים של חלבונים, סוכרים, ושומנים.כמויות גדולות שלו ניתן למצוא באבוקדו, נמצא גם בדבש מלכות, קטנין, אגוזים, וחיטה מלאה.

  • ויטמין B6

מסייע בחילוף החומרים של חלבונים וחיוני לפירוק גליקוגן לגלוקוזה. חשוב גם לפעילות תקינה של מערכת העצבים, ויכול לסייע בתסמינים קדם וסתיים, ובמחלות קרדיו-ואסקולריות.

  • ויטמין B7 ביוטין, ויטמין H

ויטמין זה תפקידו לסייע בשמירה כל כדוריות הדם אדומות, והן בשמירה על העור. יש לו הוא גם מסייע בהרגעת הנפש. נמצא בעיקר בכבד, מוצרי חלב, בשמרים, בחלמון הביצה.

  • ויטמין B9 חומצה פולית

"ויטמין ההריון" וככזה הוא חיוני לכניסה להירון ולהתפתחות העובר. מונע חסר דם בכך שהוא מסייע בייצור תאי דם אדומים, חשוב לזיכרון, ומחזק את פעילות מערכת העיכול. כמו כן חשוב להתפתחות המוח. נמצא בעיקר בירקות עליים ירוקים, איברים פנימיים, דגנים מלאים, וקיטניות.

  • ויטמין B12

ויטמין זה חשוב מאוד ליצירת כדוריות דם אדומות, לתהליך הגדילה, ופעילות מערכת העצבים. במצבי חסר (מצבים נדירים בעולם המערבי) נהיה עדים לאנמיה לסוגייה, עייפות וחולשה, ואף לחסר בחומצה פולית (B9). די נדיר למצוא מצבי חסר בויטמין מסוג זה ששכן בגופנו יש מחסנים המספיקים לכמה שנים. בשנים האחרונות נמצא כי ויטמין זה יעיל בטיפול באפטות בפה. נמצא בעיקר בבשר, דגים, מוצרי חלב, וביצים.

כל הויטמינים מקבוצת ה-B הם מסיסים במים ולכן מומלץ לקחת אותם בנוזל.

ויטמין C

ישנם מספר רקמות בגוף האוגרות ויטמין C בריכוז גבוה מהריכוז שלו בדם כמו: בלוטת יותרת הכליה, ההיפופיזה, בלוטת התירס, ועוד. אך המאגרים העיקריים של ויטמין C נקבעים בעיקר ע"י קצב הפינוי של בשתן. אחת התכונות העיקריות של ויטמין זה היא עצם היותו נוגד חמצון וככזה הוא נלחם ברדיקאליים חופשיים בגוף שבין היתר יכולים לפגוע במערכת הקרדיו-ואסקולרית, לגרום לדלקות כרוניות ועוד. כמו כן ויטמין זה חיוני לספיגת ברזל בגוף ולכן מומלץ בעת לקיחת ברזל (עדיף בנוזל) לשתות או לאכול פירות עשיים בויטמין זה. ויטמין זה מחזק את פעילות מערכת החיסון ובעל פעילות אנטי-היסטמינית ולכן יעיל במצבי אלרגיה גם במניעה וגם בעזרה בפינוי האלרגן והתקררויות. רוב הפירות והירקות מכילים ויטמין C בכמויות שונות, רמות גבוהות שלו ניתן למצוא בעיקר בפלפל אדום, פלפל ירוק חריף, פלפל אדום חריף, קיווי, גוייאבה, ברוקולי (עשיר גם בברזל), ופטרוזיליה. כתוסף תזונה מומלץ לקחת את הויטמין C הליפוזומלי העטוף במולקלות שומניות המדמות את הקרומים של תאי הגוף ובכך עוזרות לספיגה גבוהה יותר שלו שיכולה להגיע עד לכ-90%.

ויטמין E

ויטמין זה חשוב לפעילות תקינה של מערכת השרירים, מערכת העצבים, ומערכת החיסון. הוא נחשב כנוגד חמצון, ונמצא בעיקר בדגנים מלאים, קטניות, שמנים צמחיים, ירקות, פירות, ביצים.

ויטמין K

זהו ויטמין שעיקר תפקידו לייצר פרוטרומבין בכבד-חומר חיוני מאוד לקרשיה של דם. חלק מהויטמין נוצר ע"י חיידקי המעיים הידידותיים. תינוקות נולדים ללא ויטמין זה ולכן כלתינוק שנולד מקבל זריקה שלו. נמצא בשפע בתפריט היומי ולכן אין צורך בתוסף. נמצא בעיקר בירקות עליים ירוקים, וירקות שורש. חסר של ויטמין זה יכול להיגרם בזמנים של טיפול אנטיביוטי ארוך זמן, מחלות כבד, או מחלות מעי.

לקביעת טיפול ופרטים נוספים התקשרו 054-319-2199 או מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

מהבלוג
תזונה ובריאות
רפואה משלימה
ניווט מהיר

© אלון הראל | רפואה יפנית וסינית | 054-319-2199 | קליניקה: רח' הארד 3, רמת החייל, ת"א